Op deze foto uit 2015 staan twee van de vier boeien uit de Vulcaanhaven te wachten op herplaatsing in Vlaardingen.

Voor Vlaardingen Aktueel klikt u op de volgende link "Vlaardingen Aktueel"

Bijgewerkt: 21 februari 2021

Het terrein van de Vulcaanhaven werd in 1913 gekocht door Thyssen-Bornemisza uit Duitsland met de bedoeling daar een haven te graven voor overslag van erts voor de hoogovens in het Ruhrgebied.

Het eerste deel van de Vulcaanhaven is gegraven in 1921 en was eerst nog maar een klein haventje. Er werd gewerkt met drijvende kranen en loopbruggen. De Vulcaanhaven heeft later de huidige vorm gekregen. En kwamen er grote overslagkranen waarvan de eerste versie de oorlog niet hebben overleefd. De kranen die na de oorlog zijn geplaatst, zijn pas recent gesloopt. Schepen konden aan de wal, maar ook op de boeien gelost worden. Havenbedrijf HVO, ontstaan in 1919, exploiteerde een en ander, zowel de overslag als later een reparatiebedrijf en zelfs een kettingfabriek.

Op 1 januari 1972 arriveerde het ms Holendrecht van “van Ommeren” in de Vulcaanhaven, het schip waar ik toen zelf als Radio Officier op voer. In verband met plaatsgebrek moesten we op de boeien. Dat was wel leuk maar je kon alleen de wal op met een bootje. Dat viel niet mee met de koffers die meemoesten. Een paar dagen later vertrokken we weer, maar toen was de “Holendrecht” wel verhaald en lag netjes aan de kant. De “Holendrecht” had geen erts aan boord, maar vismeel uit Peru. Dat werd direct in lichters gelost, maar wel met die gigantisch grote kranen waarvan de laatste twee nog maar pas gesloopt zijn door de huidige eigenaar DFDS. De visolie die we in de zijtanks hadden werd in Brake gelost en dat was maar goed ook want dat stinkt, zoals er niets anders stinken kan. De volgende reis ging de Holendrecht trouwens eerst de visolie lossen bij de Nieuwe Matex, Nu Vopak Tank Terminal, ook in Vlaardingen.

Het is ook wel grappig om te horen of iemand echt uit Vlaardingen komt. Bij Vulcaan met een c ligt de klemtoon op de eerste lettergreep. Bij een vulkaan op de tweede. Zowel de Vulcaanhaven als het Vulcaan bier wordt het met een c geschreven, dus op de eerste lettergreep, net als in het Duits, waar het woord eigenlijk vandaan komt.

Nu terug naar de boeien. Ondertussen was HVO ter ziele na de overname door Damen en kwam ook aan het bulkgebeuren een eind. Ferrymaatschappij DFDS verhuisde van Scheveningen naar de Vulcaanhaven in Vlaardingen en had geen belang in de boeien. Via Coerd de Heer van OpKoers heeft de bekende Peter de Jong (Vlaardings Taalgenotschap) zich toen ingezet voor het behoud van de boeien. Samen met wijlen Jan Borsboom en Anneke Maat vormden zij de “boeienploeg”. Het is een levend stukje maritieme Vlaardingse historie, wat gelukkig bewaard is gebleven.

De eerste boei werd vrijdag 2 december 2011 aan de Vulcaanweg overgedragen aan de gemeente Vlaardingen. Deze boei heeft de titel “Een Zee van Gras”.

In 2013 volgde de tweede, paarse boei aan de Lepelaarsingel in Holy en heeft de titel “Holy historisch modern”.

Op de foto van 20 mei 2015 liggen de boeien 3 en 4 aan de Oosthavenkade. De vuurtorenkap van de Joon erachter. De vuurtorenkap staat ondertussen op het stadsstrand. Boei nummer 3 werd een maand later geplaatst in de Broekpolder op de Watersportweg, nabij de Polderpoort, waarbij een kleine reparatie gedaan werd door wethouder Cees van Oosterom. Deze werd getiteld “Polderlandschap met begin van regenboog”. De laatste en vierde boei, rechts op de foto, staat ondertussen aan de waterkant bij het “Lickebaertbos” niet ver van de toekomstige Blankenburgverbinding

Zo hebben we in alle vier de kwadranten van Vlaardingen “boeiende boeien”

Boei no 2 op de Leperaarssingel

Boei nummer 2, alhoewel de situatie momenteel al weer anders is i.v.m. uitbreiding van de A20 voor de Blankenburgtunnel

Boei nummer 3 bij de Polderpoort in de Broekpolder

Boei nummer 3 bij de Polderpoort in de Broekpolder met op de achtergrond de Vaart

Boei nummer 3 bij de Polderpoort in de Broekpolder met op de achtergrond de Vaart

Boei nummer 4 bij het Lickebaertbos of wat er van over is.....

Boei nummer 4 met rechts de bouw van de Blankenburgverbinding

Boei nummer 4 - rondom boeiend

Boei nummer 4