Op het oude deel van winkelcentrum de Loper, wat in 1970 werd geopend, staat een mooi kunstwerk. Een ander kunstwerk in de Holiërhoek. Maar ook daar ia meer te vinden.

Voor het hele verhaal, graag even doorklikken

zie "lees meer" (dubbelklikken)

Hier zijn twee foto’s van hetzelfde kunstwerk en zelfs bijna van dezelfde plaats. De eerste foto is van 2009 en de tweede foto van 2020. Er is ondertussen op de oude Loper wel een en ander veranderd. Het kunstwerk van Jits Bakker is in mei 1974 aangekocht door de Gemeente Vlaardingen. Jits Bakker had het kunstwerk tentoongesteld op de toenmalige expositiezaal in “het Weeshuis”. Nadat de Gemeente het had aangekocht werd het 75 centimeter bronzen beeld geplaatst op een 30cm hoog bakstenen plateau op de oude Loper, vlakbij de bloemenwinkel “het Aakje” van de familie Schilder. Al lang geleden is “het Aakje” gestopt en trok de “Plantenbeurs” in het winkelpand. De Plantenbeurs plaatste zoveel karren met bloemen en planten voor de winkel dat het beeld soms nog nauwelijks te zien was. Maar het beeld bleef geliefd bij kinderen die het vooral gebruikten om er paardje op te rijden. Het bronzen beeld kon daar gelukkig goed tegen. Het zijn echter twee elkaar bevechtende bizons. Het kunstwerk heeft ook een naam: “krachtmeting”. Met die twee bizons een toepasselijke naam.

Jits Bakker was een veelzijdig kunstenaar die in 1937 in Renkum in Gelderland was geboren. Jits is een van oorsprong Friese voornaam met de betekenis “behorend tot het volk”. Dat was hij zeker, want hij was bekend als beeldend kunstenaar, beeldhouwer, schilder, aquarellist, tekenaar, glaskunstenaar, zilversmid, keramist en graficus. Maar zijn eigenlijke doopnaam was heel anders: Willem Frederik Bakker. Het is nergens te vinden waarom zijn voornaam Jits werd. Mogelijk omdat Jits na de slag om Arnhem in september 1944 naar Friesland werd geëvacueerd. Zoals ook andere kinderen, ook in onze streken, werd hij na de oorlog zelfs een jaar in Zweden ondergebracht. Meestal om aan te sterken van de gevolgen van de oorlog. Na de Ambachtschool had hij vele baantjes o.a. matroos op de Binnenvaart en als dienstplichtige bij de Koninklijke Marine. Maar hij studeerde in de avonduren aan de kunstacedemie in Arnhem en de Grafische School in Utrecht. Hij was ruim 50 jaar zelfstandig kunstenaar. Hij overleed 5 juni 2014 in Wageningen.

Er zou nog een kunstwerk van Jits Bakker in Vlaardingen moeten zijn. Ook in de wijk Holy. Aan de noordgevel van de voormalige turnzaal aan de Hendrik Casimirstraat, bij de bocht aan de Frederik Hendriklaan. Dat is echter ondertussen geen turnzaal meer maar Touchfit Paramedisch Therapeutisch Centrum. Waarschijnlijk is bij de verbouwing het kunstwerk verdwenen. Waar is het kunstwerk gebleven? Zo te zien is dat verwijderd. Maar dan zou het ergens opgeslagen moeten zijn. Wie het weet mag het zeggen.

En de oude Loper? Daar is ondertussen zoals gezegd wel het een en ander veranderd. Een aantal jaren geleden is de complete bestrating aangepast aan de moderne tijd. De bizons waren tijdelijk verwijderd. Maar de bizons kwamen terug en staan nu in een mooi perkje. Al zet de Plantenbeurs nog steeds zijn karren met bloemen en planten voor de deur, de bizons zijn nu wel goed en duidelijk te zien. Kinderen die willen paardjerijden zullen hun fantasie moeten gebruiken.

 

 

Nog even en dan komt de decembermaand er weer aan. En als het dan zou sneeuwen, zoals in 2021 dan zijn er weer mooie plaatjes te maken. Zeker als er nog niemand over de sneeuw heeft gelopen.

De bizons, al of niet in de sneeuw, vormen nog steeds een leuk onderdeel van dit gedeelte van de Loper

Maar ook op de Holiërhoek staan enige kunstwerken

In de wijk Holy is er niet alleen het winkelcentrum “de Loper” met de oude en de nieuwe Loper, maar aan de Reigerlaan ook winkelcentrum Holiërhoek, tegenwoordig ook wel winkelcentrum “Holy” genoemd. Het ook in 1970 geopende winkelcentrum is genoemd naar de Holiërhoekse polder. Allereerst staan er drie kunstwerken met de naam “drie miereneters” in het grasveld. Het kunstwerk is gemaakt door mevrouw Teus van den Berg-Been. Over het kunstwerk is weinig bekend. Zelfs niet wanneer het op deze plek geplaatst is. Oorspronkelijk stonden ze niet ver van de plek waar ze nu staan namelijk op de speelplaats van een inmiddels al lang afgebroken scholencomplex tussen de Kraanvogellaan en Reigerlaan. Het heeft ook nog even op de Hoogstraat hoek Pepersteeg gestaan na het afbreken van de Fonotheek. Er zijn of waren nog twee kunstwerken van mevrouw van den Berg in Vlaardingen, ook in de wijk Holy. “Onder moeders paraplu” uit 1967 aan de gevel van de Ds J.D. de Stoppelaarschool, later de Professor Kohnstammschool. Of dit kunstwerk is meegegaan naar de huidige vestiging aan de Reigerlaan 9 in wat nu de “Kameleon” heet is niet bekend. Mogelijk is het verhuisd naar “de Groene Draad” aan de van Hogendorplaan. Wel de bewaard zijn de “Ezeltjes” aan de oostkant van de school die nu ’t Palet heet aan de Kraanvogellaan 99.

Beeldhouwer Teuntje Agatha roepnaam Teus van den Berg was geboren in Brielle (den Briel) op 9 februari 1926 en op 95-jarige leeftijd op 14 mei 2021 in Haarlem overleden. Na de HBS in Brielle werd zij opgeleid aan de Rotterdamse academie. Later studeerde zij aan de Sommerakademie für Bildende Kunst Salzburg en was 25 jaar docent bij het Koninklijk Instituut voor de Tropen en doceerde zij handenarbeid aan de Volkshogeschool. Klein- en speelplastieken en vrijstaand werk maakte zij in haar vrijetijd. Hetzij brons of steen en vaak mens- of dierfiguren.

Een ander kunstwerk in de Holiërhoek is aan de kopgevel aan de zuidkant, bij de bushalte aan de Reigerlaan.

Dit is een kunstwerk van de vorig jaar overleden Vlaardingse kunstenaar Peter Dumas. Buitenschilderij is een opdracht van de Gemeente Vlaardingen en geplaatst in 2002. Het is een acrylschildering op een paneel van 2,5 x 2,5 meter. Het kwam in samenspraak met de bewoners en winkeliers. De voorstelling is een stilleven dat binnen is gesitueerd, maar naar buiten is gehaald door er een wolkenlucht op aan te brengen. De kleurstelling van de geschilderde omlijsting komt terug in de kop-gevel. Het geheel vormt zo een venster dat binnen en buiten met elkaar verbindt. Het is onthuld op 12 juli 2002 door de toenmalige wethouder van kunst en cultuur Ben van der Velde. Zoals vaker wordt deze informatie gevonden in de boeken van Henk Horsten, binnen het museum niet onbekend. Op de foto’s boven is zelfs nog een “ouderwetse” telefooncel te zien.

Peter Dumas was een Vlaardingse kunstenaar, maar geboren in 1944 in Rotterdam. Zijn vrouw was Wilma Kuil, bekend van de Bloementrappen bij het Liesveld en het Vlaardings Tapijt op het Veerplein. Dumas deed de kunstacademie van 1959 tot 1964. Hij maakte o.a. aquarels, zeefdrukken maar ook muurschilderingen. In Rotterdam zijn er een aantal kunstwerken van hem in de buitenruimte. De potloden in de Vlaardingse kleuren rood, geel en blauw aan de Prins Bernhardlaan zijn ook van zijn hand. In de museumwinkel is nog een mooie doos te koop met 12 reproducties van zeefdrukken uit de jaren 1983-1997. Het verrassende is de manier waarop Peter Dumas op een bijzondere manier diepte in de zeefdrukken kreeg.