DE POLITIE IN VLAARDINGEN
Een stukje geschiedenis over de politie in Vlaardingen.

Door te klikken op "hier", op "lees meer" of op de foto kunt u het hele verhaal lezen.
Voor de Franse tijd werd het gezag gehandhaafd door de Schout en Schepenen. Deze functionarissen hadden in die tijd ook een bestuurlijke functie. De schout werd aangesteld als hoofd van het justitieel apparaat. Hij was openbaar aanklager, hoofd van het opsporingsapparaat en zat de vierschaar voor. De schepenen waren lokale bestuurders. Een beetje te vergelijken met de huidige gemeenteraadsleden. De schout en schepenen vormden samen met de burgemeester, de markgraaf en de baljuw het bestuur van de stad. Ieder met zijn eigen functie. Het is ook niet voor niets dat de Schoutstraat, nu Schoutplein, Schepenstraat, Markgraaflaan en Baljuwstraat vlakbij elkaar liggen. Al is het Schoutplein niet helemaal op dezelfde plaats als de Schoutstraat. Tijdens en na de Franse tijd werd dat allemaal anders. De burgemeester werd een maire en er kwam een gendarmerie. Ondanks de Franse namen ontstond er in deze tijd een politieapparaat. Het woord politie komt van het Griekse “polis” wat “stadstaat” betekent. De politie kreeg geen bestuurlijke functie. De belangrijkste functie werd openbare veiligheid en handhaving daarvan. In de kleinere dorpen, zoals Vlaardinger-Ambacht, kwam er een veldwachter. In bijzondere gevallen geassisteerd door een rijksveldwachter. In 1943, tijdens de Duitse bezetting, werd de gemeenteveldwachter bij de marechaussee ondergebracht. In Vlaardingen kwam er na de Franse tijd een politieapparaat met aan het hoofd een commissaris van politie. Het politiebureau was onder het stadhuis aan de Markt.

foto: Markt met de Wacht
De grote deur onder de trappen was de ingang. Kijken we op de krantenwebsite Delpher, dan staan daar behoorlijk wat artikelen waarin de politie genoemd wordt. Zoals op 28 april 1927 toen er brand uitbrak in het achterlokaal aan de Markt waar tijdelijk het bureau van de commissaris van politie was gevestigd. Op 31 mei 1941 werd de duitsgezinde J.H. van Wijngaart benoemt tot commissaris van politie in Vlaardingen. Hij kwam uit Harderwijk. De installatie vond in juli 1941 plaats in de trouwzaal van het stadhuis. Burgemeester M.C. Siezen was daarbij aanwezig. Eveneens aanwezig hoofdinspecteur Kramer, die waarnemend commissaris was sinds september 1940. Op 1 juni 1943 werd het Commissariaat van Politie te Vlaardingen opgeheven. De voormalige commissaris zou voortaan de rang dragen van majoor van Politie. Na de bevrijding werd het vooroorlogse politiekorps hersteld. K. van der Ham was commissaris in 1951 tot zijn dood in 1959. Legendarisch is het verhaal dat na een sneeuwbui de politieagenten achteruit in de richting van de grote deur liepen en met de schoenafdrukken in de verse sneeuw, zo de indruk wekten dat er niemand bij de “wacht” aanwezig was. Verder was er sinds 1959 de bekende commissaris dr. C.N. Peijster die in 1970 werd overgeplaatst naar Den Haag. Daar was hij al secretaris van de hoofdcommissaris geweest van 1954 tot 1959. Hij introduceerde de Volkswagen kever die de oudere blauwe DKW’s ging vervangen. Het bijzondere aan de kevers was dat er achter de bestuurder en de bijrijder een schot zat zodat in normale gevallen niemand achterin kon zitten. Deze kevers kregen een bijzondere bijnaam: “Halfje Wit”. Ook in Den Haag kwamen de “halfjes wit”. De eerder blauwe DKW’s werden ook gebruikt door kruidenier Wapenaar op de Markt, op de hoek met de Brede Steeg. Of er nou een politieauto of Wapenaar de straat inreed, je maakte je als een speer uit de voeten. Omdat Vlaardingen groeide werd de “wacht” onder het stadhuis te klein. Er moest in de jaren vijftig een nieuw politiebureau komen.

foto: Politiebureau en stadhuis
Tussen het oude stadhuis en de brandweerkazerne op de hoek van de Schoolstraat werd in 1951 een nieuw politiebureau gebouwd. Dit werd in 1957 weer afgebroken voor een nieuw stuk stadhuis.

foto: Politiebureau op de Markt
Het politiebureau verhuisde naar waar het nu nog is: Delftseveerweg 40. Dat gebied stond bekend als de Wedde met “achter strontenburg”.

foto: achter Strontenburg
Op de Wedde zat o.a. de rokerij van Pronk. Het nieuwe politiebureau was zeer modern voor die tijd.

foto: Politiebureau jaren vijftig
De trap aan de voorkant was zeer markant. De cellen voor arrestanten waren beneden in de arrestantenafdeling. Indrukwekkend was een confrontatiespiegel. De arrestant kon er niet doorheen kijken, in tegenstelling tot degene die hem moest observeren. Het gebouw voldeed door de tijd niet meer. Het moest vervangen worden door het huidige politiebureau. In 1989 verhuisde de politie van het noodonderkomen aan de Westlandseweg naar het nieuwe politiebureau. Het werd op 28 september 1989 officieel geopend door de minister van Binnenlandse Zaken Van Dijk. Het kunstwerk bij de entree was van Karin Daan. Het ontwerp werd uitgekozen voor de kunsttoepassing bij het nieuwe bureau. Op de gevel prijkte een gloednieuw wapenschild met de spreuk “Vigilat ut Quiescant”(Hij waakt opdat zij kunnen rusten). Het wapenschild werd vanaf die tijd doorgevoerd bij alle gemeentepolitiekorpsen in Nederland. In 2012 was er een grondige verbouwing van het arrestantencomplex en in 2014 kwam er een grote verbouwing. Op 21 november 2015 openden met een stormram de burgemeesters van Vlaardingen en Maassluis, Bert Blase en Edo Haan, het nieuwe bureau. Ze beukten daarbij een deur in die voor de gelegenheid was opgezet. Kort tevoren was hen de stormram overhandigd door twee agenten die ermee van het dak kwamen abseilen. Spectaculair was het saluut dat een laag overvliegende politiehelikopter bracht bij de ceremonie. Zo konden de Vlaardingers weer naar het vertrouwde adres aan de Delftseveerweg. Sinds 1 januari 2013 is er een nationale politie. Wel zijn er, ook in Vlaardingen, boa’s. Een buitengewoon opsporingsambtenaar is een gemeenteambtenaar met een specifieke opsporingsbevoegdheid, gericht op handhaving van openbare orde en leefbaarheid, zoals parkeerbeheer of milieuregels. De taak van een boa is beperkt en afgebakend. Ze werken vaak samen met de politie, mogen boetes uitschrijven en verdachten aanhouden. Onofficieel worden de boa’s de Blauwe Brigade genoemd. Wie zich een beetje gedraagt, hoeft niets te vrezen. Noch van een politieagent, noch van een boa.

foto: het nieuwe politiebureau