Op zondag 17 juli 2022 was er in Maassluis een Nautische Markt. Er waren kraampjes, shantykoren en demonstraties.

Plus de Zeillogger Balder VL92 uit Vlaardingen

De Zeillogger Balder VL92 was speciaal voor dit evenement uit Vlaardingen gekomen.

De Balder VL92 was te bezoeken vanaf 12 uur. En dat deden veel mensen.

De Tonijn en het Maassluisje lagen een stukje verder. De Maassluis is sinds 2011 en de Tonijn sinds 2016 van de Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis 

De Tonijn in de haven van Maassluis

Nogmaals de Tonijn, ooit van "W.A. van den Tak’s bergingsbedrijf", maar later verkocht en met de volgende namen gevaren:

1958-1971 Tonijn – W.A. van den Tak’s bergingsbedrijf
1972-1980: Deurloo – Van den Akker Bergings & Transportbedrijf BV in Vlissingen
1981-2001: Eerland 28- G.J. Eerland & Zn in Rotterdam
2002-2012: Eerland 28 – Smit Transport Europe BV in Rotterdam
2013-2015: Eerland 28 – Boskalis Offshore Marine Services BV in Papendrecht
2016-heden: Tonijn – Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis

Bouwjaar 1958, werf Zorg en Vlijt H.de Haas, Maassluis bouwnummer 105

lengte:          21.75 meter
breedte:          5.52 meter
diepgang:        2.25 meter

Industrie 350 pk 4D7

en het Maassluisje. Een sleper die vroeger de grote sleepboten van Smit de haven uittrok

Het Maassluisje:

1949 De Haas, Maassluis bouwnummer 86 te water gelaten op 22-11-1948

lengte:              15.04 meter
breedte:           4.00 meter
hoogte:             1.75 meter
diepgang:         1.56 meter
kruiphoogte:   3.40 meter
verplaatsing    5.0 m3

Was als MAASSLUIS voorzien van een 6 cilinder A.E.G. motor nr.100.A209 van 150 apk.= 110 kW
1 x 8 cil. Scania nr.190180 type DS.14AO1 uit 1978 vermogen 300 apk. bij 2000 r.p.m.
10-02-1949 MAASSLUIS N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam
10-04-1972 MAASSLUIS Smit Internationale Havensleepdiensten B.V., Rotterdam
1969 MAASSLUIS G.J.Eerland Lcm.zn. B.V., Rotterdam in charter
27-04-1978 LIBRA Mw. W.H.van Wemmenhove–Beuke, Lith
07-04-1988 LIBRA B.V. IJzer–& Metaalhandel “Walburg”, Zwijndrecht
07-04-1988 V.H.76 Van Hasselt’s Baggermaatschappij B.V., Stevensweert tot 07-04-1995
7-04-1995 D16 Dragrasa B.V. in Brussel verkocht
2011 Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis
2012 MAASSLUIS Na restauratie weer in de vaart

Het Maassluisje

Het Maassluisje en de Tonijn

De Bruinvisch, bergingsvaartuig van v.d Tak. Ooit deel van L.Smit & Co Internationale.

De website geeft het volgende:

De Bruinvisch uit 1937 is na een rijk bestaan, sinds 2005 weer terug in haar thuishaven Maassluis. De vrijwilligers zijn drukdoende geweest om de oude type Blazer weer te laten zijn wat zij was: een stoer scheepje met het zo kenmerkende bergingstuigage. Het 24 meter en met een 120 apk sterke Industrie motor uitgevoerde scheepje bleek zeer veelzijdig en succesvol. Haar indrukwekkende carrière onder Nederlandse vlag omvat ondermeer de omvangrijke wrakopruimingswerkzaamheden in de Nieuwe Waterweg na mei 1945 en de beroemde VN bergingsoperaties van 1957 in het Suezkanaal.

De Furie kwam binnen na een tocht naar en van Rotterdam

De Furie kwam binnen na een tocht naar en van Rotterdam

de Balder en de Furie

De Steenbank wordt momenteel wat opgeknapt voor de nabije toekomst als schip er netjes uit moet zien.

De levensloop:

  • 1960 Steenbank opgeleverd
  • 1960 In dienst bij L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V., Rotterdam.
  • 1961 Overgedragen aan Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst N.V. Rotterdam.
  • 1972 Overgedragen aan Smit Internationale Havensleepdiensten B.V. Rotterdam en de naam Astroloog gekregen
  • 1980 Overgedragen aan de Koninklijke Marine, Brussel, België en de naam A 950 Valcke gekregen
  • 2016 4 maart De A950 Valcke is uit Zeebrugge vertrokken, ze is verkocht aan Treffers uit Haarlem, Nederland. De A950 Valckeheeft 36 jaar dienst gedaan bij de Belgische Marine.

Middels bemiddeling van de Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis is de voormalige Europoortsleper Steenbank (1960) in 2016 van de slopershamer gered en is deze vanuit Haarlem naar Maassluis gevaren. De Steenbank was samen met zusterschip Schouwenbank de eerste Europoort sleepboot die L. Smit & Co. liet bouwen teneinde de grote schepen die daar verwacht werden te kunnen assisteren.

Met een lengte van 30 meter en een geïnstalleerd vermogen van 1250 PK waren deze fraai gelijnde schepen een welkome aanvulling op de vloot kleinere havenslepers die voornamelijk voor de stadshavens opereerden. Later gingen de sleepboten van Smit die in het Europoortgebied opereerden een samenwerking aan in een nieuwe werkmaatschappij: de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst (NRS).

Tot voor kort was de Steenbank, die de Rotterdamse haven in 1980 verliet, in dienst van de Belgische marine maar is eind 2015 afgestoten. Het schip wordt op dit moment gerestaureerd, zal worden terug gebracht in de NRS huisstijl en onderdeel gaan uitmaken van de Stichting Sleepboothaven Maassluis.

Alle info van de websites van de schepen. Met dank aan Luuk Vroombout, werkgever van de beheerder van deze website.

Rond 12 uur op 17 juli 2022 kwam de Jansje langzij de Balder om wat tonnen over te nemen met haring.

De ton wordt getakeld. De bemanning van de Balder is er maar druk mee

Hij gaat goed zo.

Even draaien

En de ton is op de Jansje